25 sierpnia 2017

Nie ocenia się człowieka po okładce


Od dziecka słyszymy, żeby nie oceniać książki po okładce, bo po przeczytaniu może nam ona jednak przypaść do gustu. To samo powiedzenie możemy odnieść w stosunku do relacji międzyludzkich i brzmiałoby ono mniej więcej tak: "Nie ocenia się człowieka po okładce", albo jak kto woli - powierzchownie, po pozorach. Niestety, na psich grupach, mało kto ma to chyba na uwadze..

Należę od dłuższego czasu do wielu psich grup na Facebooku i zdążyłam już zauważyć pewne typowe zachowania, względem niektórych rodzai postów, w tym szczególnie tych, gdzie na zamieszczonym zdjęciu znajduje się pies, a obok niego, albo gdzieś w tle, można dostrzec karmę słabej jakości. I tutaj zaczyna się problem. Wiele osób zamiast na spokojnie podejść do tematu i krok po kroku wytłumaczyć, dlaczego ta karma jest zła, podając konkretne argumenty, zamiast tego pisze komentarze, że autor postu truje psa, świadomie wyrządza mu szkodę na zdrowiu itd. Jak łatwo można się domyśleć, efekt często jest przeciwny od zamierzonego.


Nie każdy rodzi się alfą i omegą w temacie

Wiele właścicieli psów, biorąc psa pod swój dach, przy wyborze karmy kieruje się głównie zaleceniami i opinią weterynarza, sam natomiast nie dokształca się raczej w tym temacie. Nie dziwię się. W końcu weterynarz to osoba po studiach i z wiedzą, niestety mało kto ma świadomość, że weterynarz to nie psi dietetyk. On ma głównie za zadanie leczyć chore zwierzęta. Mało, który lekarz weterynarii ma zrobioną specjalizację pod kątem żywienia zwierząt domowych, na studiach ten temat, sam w sobie jest bardzo mało poruszany, często także wszelkiego rodzaju wykłady z zakresu żywienia, sponsorowane są przez różne firmy zajmujące się produkcją karm dla zwierząt, a w ramach "prezentu" studenci dostają różnorodne gratisy z logiem tejże właśnie firmy. Mało tego, większość lecznic weterynaryjnych sponsorowana jest przez określonych producentów, stąd też znajdziemy w niej tak szeroki wachlarz produktów właśnie tej firmy. Podobnie jest z resztą z reklamami. Osoba nie będąca w temacie odpowiedniego żywienia, kiedy zobaczy w reklamie telewizyjnej zadowolonego psa chętnie zajadającego się karmą konkretnej firmy, uzna ją za dobrą jakościowo i godną polecenia. 

Wiele z tych osób nie ma nawet pojęcia, że karma, którą karmią swojego pupila nie jest dla nich odpowiednia, oraz ma skład bardzo słabej jakości. Ktoś mógłby tutaj rzec, że w końcu znaczna część tych osób ma Facebooka i może dołączyć do psich grup. No dobrze, ale tak naprawdę ile z tych osób ma świadomość, że istnieją takie grupy? Nie każdy też uwierzy rzeczom wypisywanym w internecie - w porządku, każdy ma wybór i w pewnym sensie zgadzam się z tym, aby nie wierzyć ślepo wszystkiemu co znajdziemy w sieci, ale skoro już taka osoba dołączyła do tej psiej grupy, zamieściła post to zamiast na starcie na nią naskakiwać i pisać jaka to ona jest nieodpowiedzialna, warto na spokojnie podejść do tematu. Spokojne wytłumaczenie, że ta karma jest nieodpowiednia z tego i z tego powodu, fakt, może i zajmie trochę więcej czasu, ale na pewno przyniesie lepsze efekty. 


 Każdy ma wybór jak chce karmić swojego psa

Warto mieć jednak na uwadze, że nawet pomimo naszych najszczerszych chęci i ogromnych starań, nie każdego uda się przekonać do zmiany karmy na lepszą, czy do przejścia na całkiem inny sposób żywienia. Każdy ma wybór, czym chce karmić psa, jeśli osoba nie wykazuje chęci do zmian, mimo podania rzetelnych informacji i konkretnych argumentów to nic z tym nie zrobimy. Pozostaje nam mieć nadzieję, że ta osoba, kiedyś jednak zmieni zdanie a pies będzie cieszył się dobrym zdrowiem jeszcze przez długi czas. Nawet jeśli nasze działania nie przyniosą zamierzanego skutku, nie możemy się zniechęcać, bo na te dziesięć osób, osiem i może będzie przystawać przy swoim zdaniu, ale zawsze te dwie uda nam się przekonać. 


Tak na dobrą sprawę to zasadę nie oceniania człowieka po pozorach możemy odnieść do jeszcze wielu innych kwestii, takich jak wychowanie psa i tym podobnym. Warto mieć jednak na uwadze, że po drugiej stronie monitora siedzi człowiek, który także ma uczucia, natomiast nie zawsze posiada wiedzę na konkretny temat. Zamiast potępiać - pomagajmy i dzielmy się naszą wiedzą z innymi, w spokojny sposób.

A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? 

8 komentarzy:

  1. zgadzam się z tobą gdyż wiele takich postów zamieszczanych na grupach gdzie w tle jest karma słabej jakości osoby które komentują wpis potrafią na tą osobę naskoczyć że jest np.nieodpowiedzialna. Moim zdaniem trzeba wytłumaczyć na spokojnie ale to kwestia właściciela tego pieska jak będzie karmić pieska. Spotkałam się niejednokrotnie gdzie jak osoba wstawia taki post to osoby komentujące potrafią być tak niemiłe że od razu odechciewa się wstawiać na tą grupę cokolwiek.
    PS. świetny wpis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również się z tym spotkałam, stąd też pomysł na taki post. Sama po czymś takim mam najczęściej ochotę opuścić grupę, zamiast nadal psuć sobie niepotrzebnie nerwy ;)

      Usuń
  2. Bardzo dobry i przydatny post - mnie od zawsze denerwuje takie zachowanie, ludzie zamiast na spokojnie wytłumaczyć piszą nie potrzebne pierdoły. Bardzo się cieszę że napisałaś taki post :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W 100% się z tym zgadzam! Ostatnio miałam podobne przemyślenia. Wiele ludzi karmi swoje psy karmami z marketu bo je bardzo kochają, w końcu tak jak napisałaś w reklamie taki piesek jest szczęśliwy i w dodatku walna jeszcze jakiś tekst typu "Jeśli chcesz aby twój pies był szczęśliwy daj mu karmę XYZ" to taki nieświadomy właściciel właśnie z dobrych chęci będzie chciał mu ją kupić. Sama tak kiedyś robiłam, kupowałam karmy w markecie że zdjęciami zadowolonych piesków i myślałam, że robię dobrze dla psa. Dopiero później dowiedziałam się o czytaniu składu, roli mięsa w psiej diecie itp. Trzeba uświadamiać ludzi, ale robić to bez złośliwości i nienawiści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam tą samą sytuację. Jeszcze na początku mojej przygody z Sonią kupowałam dla niej naprzemiennie Royala, albo Pedigree (którego swoją drogą źle przyswajała i nadal przyswaja). Całe szczęście, że trafiłam na psie grupy, na Facebooku :) Grunt to być otwartym na wiedzę.

      Usuń
  4. Ja jestem typem osoby, która jak ktoś podejdzie i powie "to źle robisz, to nie tak" to od razu mam stresa i jeszcze gorzej mi wszystko wychodzi xd Tutaj teraz głównie nawiązuje do treningów. Podczas obozu agility, Iwona powiedziała coś co zostało mi w pamięci, a mianowicie, że powinniśmy się do ludzi zwracać jak najbardziej pozytywnie, czyli jak np. ktoś wolno biega to lepiej powiedzieć "pobiegnij trochę szybciej" niż "biegasz za wolno". Wychodzi na to samo, a jednak nasz mózg odbiera to drugie jako krytykę i trening wcale nie idzie nam lepiej, a wręcz przeciwnie. Fajnie, że ktoś w końcu poruszył ten temat na blogu :D

    Pozdrawiamy!
    psy-z-potencjalem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam to samo :D Ogólnie źle działam pod presją czasu i kiedy ktoś mi się przygląda.

      Usuń

Spodobał Ci się post? ♥
Chcesz podzielić się z innymi swoją opinią?
Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz komentarz :)

* Hejty i obraźliwe komentarze nie będą akceptowane
* Weryfikacja obrazkowa wyłączona
* Komentować możesz nawet bez posiadania konta google, wybierz opcje "Anonimowy"