29 stycznia 2018

Toksyczna osoba - kim jest i czym się wyróżnia?



Dzisiaj chciałabym poruszyć temat niekoniecznie związany z psami, ale tak jak wspominałam w ostatnim poście, chciałabym rozszerzyć tematykę bloga o trochę nowych tematów - jednym z nich są właśnie moje przemyślenia. Mam nadzieję, że mimo wszystko Was zainteresuję, a informacje zawarte w tym wpisie, pozwolą Wam w przyszłości uniknąć relacji z toksycznymi osobami.


Toksyczna osoba - kim ona jest? 

Jest to osoba, która na każdym kroku próbuje nas ograniczać, przejąć nad nami kontrolę. To ona chce decydować za nas. Uważa, że tylko jej opinia jest prawdziwa a inna nie ma racji bytu. Na siłę będzie chciała przekonać nas do swojej racji, nie zwracając przy tym uwagi na nasze uczucia i to, czy tak naprawdę ma ona rację czy nie. Jeśli coś nie pójdzie po jej myśli, będzie próbowała nas zmusić do zmiany zachowania przezywając, używając określeń, które mogłyby nas w jakiś sposób zranić, a jeśli chcemy temu zaprzestać, musimy zrobić to czego ta osoba od nas żąda. Jest negatywnie nastawiona do świata, ciągle uważa, że nic się jej nie uda i nic nie ma sensu, jest mistrzem w szukaniu problemów tam gdzie ich nie ma. Zamiast motywować cię do działania, będzie ciągnąć cię w dół. W relacjach z innymi osobami będzie skupiać się wyłącznie na ich negatywnych cechach charakteru, nie widząc jednak nic złego u siebie. Warto pamiętać, że są to zawsze jego subiektywne oceny.

Nie zawsze cechy te są widoczne od razu

Bardzo często na początku relacji z taką osobą, wyżej wymienione cechy są trudne do zauważenia. Toksyczna osoba będzie chciała w pierwszej kolejności zdobyć nasze zaufanie, przyjaźń aby potem stopniowo ujawniać swoje prawdziwe oblicze. Mogą to być pierwsze próby wpłynięcia na nasze decyzje w większym, bądź mniejszym stopniu..

Im szybciej zrezygnujesz ze znajomości z taką osobą, tym lepiej dla Ciebie


Relacja z toksyczną osobą wiąże się z utratą dużej ilości czasu. Są to pochłaniacze energii, którzy potrafią wykończyć nawet najbardziej pozytywnie nastawione osoby. Po rozmowie z taką osobą twoja chęć do zrobienia czegokolwiek prawdopodobnie spadnie do zera. Toksyczna osoba na siłę będzie doszukiwać się u innych negatywnych cech charakteru, w tym wszystkim jednak nie zwracając uwagi na samą siebie. Niby nie uważa się za osobę idealną a mimo to na każdym kroku próbuje udowadniać, że to ona ma we wszystkim rację. Uniemożliwia nam realizację naszych celów, blokuje możliwość samorealizacji, bardzo często też krytykuje nasze pasje i zainteresowania. Im dłużej będziesz tkwić w takiej relacji, tym trudniej będzie ci z czasem to przerwać. Może jednak ta osoba się zmieni? Może to we mnie tkwi problem?

No dobrze, ale jak poradzić sobie z taką osobą?

Z doświadczenia wiem, że jak tylko zauważysz cechy typowe dla toksycznej osoby, najlepiej dać sobie spokój z taką znajomością. Polecam też olewać ewentualne uwagi w naszą stronę. Próba spokojnej rozmowy, pokazania tej osobie, że swoim zachowaniem uraża nasze uczucia nic nie da. Prawdopodobnie będzie to miała gdzieś, znajdzie sobie ponadto dodatkowy punkt zaczepienia, jeśli chodzi o uwagi w naszą stronę. Nie da się zmienić takiej osoby na siłę. W pierwszej kolejności to ona sama musi zauważyć swoje błędy i chcieć coś w tym kierunku zmienić. Dopiero w tym momencie możemy wkroczyć do akcji. 

Źródło zdjęcia: https://rozwoj-i-cele.blogspot.com/2016/06/typy-toksycznych-ludzi.html


Czy są jakieś plusy takiej znajomości?

Osobiście mam teraz większą cierpliwość w stosunku do innych osób, mniej rzeczy mnie denerwuje. Miałam okazję poćwiczyć swoją asertywność oraz pewność siebie. Wiem też na co zwracać uwagę w przyszłości, aby nie wpakować się ponownie w taką relację. Biorąc jednak pod uwagę stosunek liczby minusów do plusów, nie opłaca się tkwić specjalnie w takiej relacji. 


 Mieliście kiedyś styczność z taką toksyczną osobą? 
Ja osobiście tak i miało to miejsce zaledwie dwa tygodnie temu, stąd pomysł na ten post. Powstał on w oparciu o moje własne doświadczenia i spostrzeżenia. 

3 komentarze:

  1. Mądry post, na pewno przyda się ludziom którzy mają czy mieli styczność z taką osobą. Ja osobiście raz miałam z kimś takim do czynienia, jednak zaczęłam ją olewać, dałam sobie z nią spokój bo wiedziałam że zadawanie się z kimś takim nie będzie dla mnie dobre.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja generalnie ciesze się, że skończyłam znajomość z taką osobą, chociaż skutki tej znajomości odczuwam jeszcze do teraz.

      Usuń
  2. Cieszę się, że post okazał się przydatny. Jest to coś całkowicie nowego na blogu, więc trochę obawiałam się reakcji :) Ludzi którzy chcą nam zaszkodzić nie brakuje, ale trzeba myśleć pozytywnie. Czasem wystarczy rozejrzeć się wokół by dostrzec ile wspaniałych osób mamy obok siebie.

    OdpowiedzUsuń

Spodobał Ci się post? ♥
Chcesz podzielić się z innymi swoją opinią?
Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz komentarz :)

* Hejty i obraźliwe komentarze nie będą akceptowane
* Weryfikacja obrazkowa wyłączona
* Komentować możesz nawet bez posiadania konta google, wybierz opcje "Anonimowy"